Cykel över Europa

Cykeln är det perfekta redskapet för en upptäcktsresande. Redan som barn utforskade jag okända förorter med cykel, långt mycket längre bort än min mamma vågat ana. Efter att en fantastisk sommar ha utforskat Danmark och Tyskland med cykel insåg jag att cykeln gör att man ser och upplever mycket på kort tid. Kanske kan segelbåtar konkurrera om titeln som den bästa upplevelseformen men inte i inlandet. Därför ska kontinenter upplevas på cykel.

En novemberdag upptäckte jag att jag hade få inplanerade arbetsuppgifter dagarna innan jul. Otränad som jag var bestämde jag mig för att utnyttja tiden till att cykla över Europa. En passionerat, onödig men ack så härlig utmaning!

Några veckor senare hämtade jag ut en cykel från en liten butik nere vid Medelhavet. Jag cyklade ner till havet och doppade cykeln i Medelhavet, köpte lite reservdelar och började trampa hemåt.

Hinna hem innan jul

Målet var att genom ett vintrigt Europa, cykla otränad mot nordliga vindar hem till Sverige. Att hinna hem till familjen innan jul fick fungera som drivkraft. 10-talet nya mentala tekniker skulle provas på vägen. En bra sadel, geléöverdrag och vadderade cykelbyxor skulle förhindra att baken skulle strejka. Jag skulle ha roligt och jag såg fram emot spännande matupplevelser

Att cykla över ett bergspass i soluppgången och se frost på vindruvsrankor är häftigt för en nordbo!

Resan blev kall, öde, vacker, underbar, ensam, fylld av intressanta möten, smakrik och fysiskt jobbig. Med flit höll jag mig borta från mer trafikerade städer. Resan kom att präglas av punkteringar, Gulaschsoppor och hamburgare nattetid på drive-ins. Jag älskar Gulasch och gjorde det till en grej att beställa in Gulasch över allt där det var möjligt. Bäst var den Gulasch som serverades av indier på en Kneipe i Tyska Grünberg. Jag som bott i Tyskland var förvånad över de relativt stora skogsområden som präglar området söder om Grünberg. Det kändes nästan som att cykla i skogarna norr om Skinnskatteberg. Innan dess hade jag mest upplevt Tyska skogsdungar, aldrig någon skog. Det är fantastiskt att cykla. Man hinner tänka så mycket och reflektera över allt från natur till arkitektur.

Läskigast var franska bilvägar nattetid

Jag var full med reflexer och lampor. Förmodligen var jag upplyst som en julgran men likväl ville många långtradare preja mig ut i väggrenen. En väggren som ibland hade glassplitter. Mina stackas kevlardäck höll inte ihop tillräckligt väl. De flesta problemen löste jag själv men en gång fick jag uppsöka en motorcykelverkstad och en annan gång hjälpte en cyklist mig. I gränslandet mellan Tyskland och Frankrike skaffade jag mig riktigt bra universalverktyg som var direkt anpassade efter min cykel. Jag kände mig rustad för allt. Snöpligt nog upphörde punkteringarna vilket förmodligen berodde mest på att man i Tyskland håller mer rent samt att man där oftare kan använda cykelbanor.

Ur föredrag: Färden hade börjat sämre än jag vågat tänka mig i mitt sämsta scenario. Jag insåg att jag nu hade en hel del mil att försöka köra in de närmaste dygnen. Först skulle några olivlundsbeprydda berg norr Etang de Berre om passeras och sedan skulle jag försöka nå södra delen på Rhone-dalen. Provence berg fick bli en genväg på väg mot Orange. Berg är bättre än motorvägar.

Jag följde floder, passerade kärnkraftverk och handlade förnödenheter på lämpliga ställen. Fransmännen var bättre på engelska än jag förväntat mig och området söder om Strassbourg plattare än jag trott. Varje hörn av Europa är nog vackert på sitt sätt oavsett om det är snö, sol eller kladdig höst. Alla byar firar jul, det ser bara lite annorlunda ut. Alla har en marknad, de säljer bara olika saker.
Jag köpte en del julklappar på vägen. Några korvar fick faktiskt följa med över 160 mils cyklande. Det är fördelen med att cykla på vintern!

Kände mig hemma redan på fel sida av Östersjön

I norra Tyskland känner jag mig hemma och jag längtade norrut. När man varit på vägarna ett tag får man en tendens av att vilja komma framåt utan omvägar. Jag tog i alla fall en liten avstickare till Heidelberg som jag alltid önskat besöka och ytterligare en liten omväg förbi Lüneburg. Bägge är två gamla universitetsstäder som inte förstörts och som präglar det genuint Tyska. Lüneburg är dessutom en Hansastad, något som betyder mycket för mig som seglat mycket, har påbrå från Hansastaden Lübeck och bor i Söderköping som handlade med Hansan.

Blev historisk

Jag kom hem innan jul och var mycket glad. Nina mötte upp på svensk mark. Cykelfärden innebär att jag blev första svensk och fjärde person i världen som enbart per muskelkraft tagit mig över en kontinent, upp för en kontinents högsta berg samt över en ocean. Handlingen får ses som symbolisk då hela oceanroddsprojektet tog över fem år att genomföra och exponerade mig för risk i över ett kvartal. Bergsbestigningar och kontinentalcyklingar är betydligt enklare, billigare och går snabbare att förbereda och fort att genomföra. Det är i alla fall spännande att ha provat på många olika varianter av expeditioner och därmed kan jag bättre förstå andras utmaningar

Tips för långcykling

Jag rekommenderar att långcyklisten använder lättrullade kevlardäck för att minska mängden punkteringar. Använd en stor reflexväst och sätt en riktigt kraftfull lampa i fram på cykeln. Jag använde en strålkastarvariant av pannlamps-modell. Teknik förändras ständigt. Jag hade mycket nytta av min vattentäta TomTom Rider motorcykel-GPS. Den stora kraftfulla touchskärmen och det inbyggda solskyddet fungerade perfekt.

Långcyklisten Bengt Falke med projektet Cykla för livet tipsade mig om Vaudes cykelväskor. De är vattentäta och fungerar perfekt även vid massiv packning. Väskan på styrets utformning är viktig då du gärna vill kunna sköta det mest nödvändiga utan att behöva stanna cykeln. Tänk även på att pakethållaren bör vara av kraftig modell och använd bra kläder, bra skor och bra strumpor. Jag använder skor från Shimano och har sluppit problem.

Google Earth är en bra rekommendation. Med hjälp av programmet kan du i förväg fastställa delar av din rutt och säkerställa att du slipper de värsta höjdskillnaderna. Det kanske viktigaste tipset är att ha roligt och njuta av varje sekund och upplevelse.

It is all about attitude.